16 Вересня, 2021 У Хмельницькому презентували дослідження роботи міськради в умовах пандемії COVID-19
Сьогодні, 16 вересня в обласному центрі відбулась презентація дослідження роботи Хмельницької міської ради в умовах пандемії COVID-19.
Громадська організація «Хмельницька ініціатива» проаналізувала процес прийняття рішень з впровадження карантинних обмежень Хмельницькою міською радою. В рамках роботи було проведено опитування хмельничан, стосовно впливу карантинних обмежень на них. Також було проаналізовано прийнятті Хмельницькою міською радою рішення, які стосуються протидії Covid-19 та проведено інтерв’ю з низкою посадових осіб Хмельницької міської ради.
Результати дослідження та рекомендації презентували під час прес-конференції голова ГО «Хмельницька інціатива» Олег Черненко та експерт проекту «Актуалізація кризових протоколів дій Хмельницької громади в умовах пандемії COVID-19» Вадим Яцишин.
Мета дослідження – вивчення впливу кризових протоколів дій на громаду, аналіз та розробка рекомендацій щодо актуалізації змісту майбутніх кризових протоколів та, як вірогідний наслідок, покращення якості їх впливу на громаду в цілому та на окремі групи мешканців безпосередньо.
Дослідження складається з чотирьох частин.
АНАЛІЗ КРИЗОВИХ ДОКУМЕНТІВ ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ГРОМАДИ
Протидія Covid-19 на рівні Хмельницької міської територіальної громади здійснюється на основі заходів, що зазначені в протоколах засідань комісії виконавчого комітету Хмельницької міської ради з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій.
Для аналізу до уваги взято документи за період 03 березня 2020 року – 05 травня 2021 року. Основою є протоколи комісії (18 протоколів з додатками), де були зазначені дії щодо Covid-19. Загалом вони розділені на підпункти загальною кількістю 125 одиниць, що складає 100% для даного аналізу.
Відповідно до змісту протоколи (підпункти) поділено по групах: режимний, дозвільний, заборонний та утворюючий. Більшість протоколів (підпунктів) носять режимний характер – 83% від загальної кількості підпунктів, що увійшли до аналізу.
- Режимний (83%) – присутні обмеження видів діяльності, зазначається обумовлений порядок дій;
- Дозвільний (8%) – вказує на зняття обмежень та заборон;
- Заборонний (7%) – присутні прямі заборони на вчинення конкретних дій та ведення діяльності суб’єктами господарювання зазначених форм;
- Утворюючий (2%) – присутні наміри щодо утворення чогось нового, забезпечення / закупівлю нового, утворюються або активуються послуги, ініціативи.
У ході аналізу визначені основні «кризові» впливи підпунктів протоколів: правовий, економічний, інформаційний, екологічний та медичний. Більшість підпунктів (протоколів) мають правовий та економічний вплив на громаду та їх мешканців.
- Правовий (62%) – вплив на якість та спроможність мешканців громади щодо реалізації законних прав та інтересів, а також доступ до ресурсів громади.
- Економічний (51%) – адміністративне (окрім самого фактору пандемії) втручання в ринкові відносини усіх суб’єктів господарювання, а також господарську та комерційну діяльність бюджетних і комунальних установ та підприємств.
- Інформаційний (37%) – вплив на інформаційний простір громади.
- Екологічний (17%) – вплив на екологічну ситуацію в громаді, а також на екологічну свідомість громадян.
- Медичний (6%) – вплив на сектор охорони здоров’я та епідеміологічну ситуацію загалом.
Гіпотези та оцінки
В ході аналізу висунуто гіпотези щодо впливу «кризових» документів на громаду.
А. Зміст протоколів та спрямованість їх впливу обумовлює ймовірні додаткові витрати ресурсів з різних джерел в громаді:
- Кошти власників (суб’єктів господарювання) (52%) – як наслідок впровадження пункту протоколу виникає необхідність додаткових витрат для власників. (Власники – господарюючі суб’єкти, юридичні та фізичні особи).
- Кошти бюджету (43%) – як наслідок впровадження пункту протоколу, виникає необхідність додаткових бюджетних витрат.
- Кошти громадян (5%) – як наслідок впровадження пункту протоколу, виникає необхідність додаткових витрат для громадян при спробі реалізувати свої права та отримати доступ до ресурсів громади.
Б. Зведені таблиці 1 та 2 відображають гіпотетичний розподіл додаткових витрат, що понесла Хмельницька громада внаслідок реалізації змісту протоколів, а саме характеру їх впливу та змісту.
Зведена таблиця 1. Зміст протоколів та ймовірні джерела витрат / збитків
№ |
Ймовірне джерело витрат |
Зміст та відсоток витрати від загальної кількості підпунктів у протоколах |
|||
Режимний 83% |
Дозвільний 8% |
Заборонний 7% |
Утворюючій 2% |
||
1 |
Кошти громадян |
14% |
– |
9% |
– |
2 |
Кошти власників |
60% |
90% |
83% |
– |
3 |
Кошти бюджету |
26% |
10% |
8% |
100% |
Виходячи із зазначеного, основні витрати для реалізації режимних, дозвільних та заборонних дій лягли саме на суб’єктів господарювання.
Зведена таблиця 2. Напрямок впливу протоколів та ймовірні джерела витрат / збитків
№ |
Ймовірне джерело витрат та відсоток витрат |
Вплив та відсоток від загальної кількості підпунктів у протоколах |
||||
Правовий 62% |
Економічний 51% |
Інформаційний 37% |
Екологічний 17% |
Медичний 6% |
||
1 |
Кошти громадян |
4% |
5 |
– |
– |
29% |
2 |
Кошти власників |
40% |
81% |
24% |
76% |
42% |
3 |
Кошти бюджету |
56% |
14% |
76% |
24% |
29% |
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Об’єктивна оцінка обсягу витрат на рівні громади не проводилася. Компенсаційні заходи національного та місцевого рівня за суб’єктивними оцінками покрили від 15% до 20% понесених загальних витрат.
Актуальним залишається те, що при формуванні протоколів доцільно проводити більш глибоку та експертну оцінку їх впливу на громаду. Мета оцінки – зменшення сумнівних ресурсних витрат громади.
ПОЗИЦІЯ КЛЮЧОВИХ СТЕЙКХОЛДЕРІВ ЩОДО ПРОТИДІЇ COVID-19 НА РІВНІ ГРОМАДИ
Аби визначити основні проблеми, виклики та досягнення в громаді у розрізі пандемії Covid-19 та протидії їй, було проведено серію інтерв’ю з ключовими зацікавленими сторонами (стейкхолдерами) Хмельницької міської територіальної громади. До інтерв’ю долучилися:
- Білик Інна, заступниця директора Хмельницького міського центру зайнятості;
- Воронецький Словян, начальник управління праці та соціального захисту Хмельницької міської ради;
- Каюк Ярослав, голова постійної комісії з питань планування, бюджету, фінансів та децентралізації Хмельницької міської ради;
- Корева Юрій, начальник управління з питань цивільного захисту населення і охорони праці Хмельницької міської ради;
- Примуш Роман, заступник міського голови Хмельницької міської територіальної громади;
- Ткач Борис, начальник управління охорони здоров’я Хмельницької міської ради;
- Худецький Віталій, голова постійної комісії соціально-економічного розвитку, інвестиційної політики та дерегуляції Хмельницької міської ради.
Ключові проблеми Хмельницької громади під час пандемії Covid-19
Під час пандемії Covid-19 місто, а заразом і громада, стикнулися із проблемою комунікації між владою та жителями. Основна маса інформації стосовно карантинних обмежень розповсюджується через мережу Інтернет, проте не всі мешканці громади мають доступ до соціальних мереж та Інтернету загалом. Варто зазначити, що прийняття рішень «сьогоднішнього вечора на завтрашній ранок» підсилило прогалини в комунікації, тому не всі мешканці громади могли швидко ознайомитись із новими обмеженнями та дотримуватись правил. Проте в громаді також спостерігалося ігнорування мешканцями прийнятих на місцевому чи державному рівнях обмежень.
Серед проблем, що стосуються медичної сфери, ключові стейкхолдери виокремили: відсутність потрібної кількості ліжкомісць, недостатня забезпеченість киснем лікувальних закладів, проблеми із забезпеченням засобами індивідуального захисту на початку пандемії. Заразом, інтерв’юйовані зазначили, що у разі розгортання додаткових ліжкомісць у школах та на стадіонах, можна частково зняти питання ліжкомісць, проте громада може постати перед проблемою відсутності додаткового кваліфікованого медичного персоналу.
Майже всі учасники інтерв’ю зазначили проблему громадського транспорту. З одного боку, діяли обмеження на перевезення, аби зменшити кількість контактів осіб, з іншого боку, на зупинках збирались натовпи людей, що навпаки збільшувало можливість зараження Covid-19.
Помилкові/виграшні обмеження на рівні Хмельницької міської територіальної громади під час пандемії Covid-19
Усі учасники інтерв’ю зазначили, що однозначно виокремити помилкові чи виграшні рішення важко, адже невідомо якою була б ситуація за умови прийняття інших рішень владою громади. Проте, однією з найбільших проблем на початку пандемії був загальний характер розпоряджень центральної влади. Не завжди було доречним введення обмежень на всій території країни, а коли частину повноважень було передано на місця, то на рівні громади стало простішим визначити обмеження, які «спрацюють».
Що можна змінити/покращити в підтримці жителів Хмельницької громади під час пандемії Covid-19
Більшість опитаних зазначили, що варто покращити надання адміністративних послуг, змінивши формат на онлайн. Водночас, потрібно забезпечити належну технічну підтримку з надання послуг онлайн чи дистанційно, аби мешканці, які не мають доступу до Інтернету, змогли також отримати ці послуги телефоном чи у спеціально відведених місцях, наприклад, через спеціальні термінали.
Окрім цього, варто також переформатувати варіанти підтримки бізнесу на рівні держави, адже значна кількість підприємців, чиї КВЕДи не підпадають під допомогу у зв’язку з пандемією Covid-19, були залишені один на один зі своїми труднощами.
Взаємодія органів місцевого самоврядування, органів державної влади та окремих служб та структур (поліція, ДСНС, центр зайнятості тощо) в протидії пандемії Covid-19
Усі опитуванні відзначили злагоджену дію структур та служб під час пандемії. Єдина значна затримка була з боку центральних органів влади в розрізі відповідей на звернення, які надходили не одразу, а через тиждень чи декілька.
Що змінилося після створення Хмельницької міської територіальної громади в контексті протидії пандемії Covid-19
Після створення громади було звернено особливу увагу на забезпечення надання медичних послуг жителям, які проживають в селах. У першу чергу це стосується забезпечення ФАПів та роботи сімейних лікарів.
ДУМКИ НАСЕЛЕННЯ ЩОДО ДІЙ ОМС У ПРОТИДІЇ COVID-19
Портрет учасників опитування
В опитуванні щодо визначення впливу пандемії Covid-19 на жителів Хмельницької міської територіальної громади взяли участь 620 респондентів. Переважна більшість, а саме 98,7% респондентів опитування, проживають у Хмельницькому. Кількість жителів сіл Хмельницької громади, які долучилися до опитування, становить 1,3% від загальної кількості респондентів.
Найбільше відповідей надали респонденти віком від 31 до 45 років – 51,0%, а також вікова група 46-60 років – 25,8%. Незважаючи на те, що саме молодь є найбільш активними користувачами соціальних мереж та Інтернету загалом, переважна більшість респондентів опитування входять в середню та старшу вікові групи. Це вказує на те, що питання, які стосуються впливу пандемії Covid-19, більше цікавлять ці вікові групи та мають найбільший безпосередній вплив саме на них. Кількість жінок, які взяли участь в опитуванні, складає 79,7%, а кількість чоловіків-респондентів – 20,3%.
Серед учасників опитування основу складають наймані працівники – 67,1%. Кожен десятий респондент є роботодавцем або ж пенсіонером. Незайняті та фрілансери складають по 6,1% від загальної кількості учасників опитування. Найменш активними групами в опитуванні є студенти та волонтери. Основна частина респондентів – 81,0% – мають вищу освіту.
Серед учасників опитування переважають респонденти (66,3%), чий сімейний середньомісячний дохід з розрахунку на одну особу (не враховуючи дітей до 16 років) складає менше 10 000 грн. Загалом, переважають респонденти (32,4%), чий середньомісячний дохід сім’ї з розрахунку на одну особу (не враховуючи дітей до 16 років) становить від 6 001 до 10 000 грн.
Результати опитування
У переважній більшості учасники опитування особисто дотримуються / дотримувалися карантинних обмежень, що були встановлені на території Хмельницької міської територіальної громади у зв’язку з пандемією Covid-19. 76,1% респондентів повністю дотримувались обмежень та 22,4% – частково. Лише 1% опитаних не дотримувалися встановлених обмежень. Виходячи з цього можна вважати, що респонденти відповідально поставилися до встановлених на території громади обмежень, а також, що встановлені обмеження були зрозумілими для їх дотримання.
Виходячи з результатів опитування, переважна більшість респондентів підтримує / підтримували впроваджені під час пандемії Covid-19 обмеження на рівні Хмельницької міської територіальної громади. Повністю підтримують / підтримували 56,5%, частково – 35% респондентів. Від загальної кількості 6,3% респондентів не підтримують / підтримували встановлені обмеження.
Що стосується самих обмежень, то кожен другий учасник опитування (53,5%) зазначив, що знає, які обмеження чи підтримка були ініційовані саме органами місцевого самоврядування на рівні Хмельницької громади під час пандемії Covid-19. Менше половини респондентів – 31% – знають про частину обмежень, що ініційовані на рівні Хмельницької громади. Невелика кількість учасників опитування – 11,8% – не знають про обмеження чи варіанти підтримки для місцевих жителів, на які вплинула пандемія Covid-19.
Варто зазначити, що учасники опитування загалом позитивно оцінюють комунікацію органів місцевого самоврядування з мешканцями Хмельницької громади щодо обмежень / підтримки в період пандемії Covid-19. Відповідно до шкали оцінки, де 1 – низький рівень комунікації, а 10 – високий рівень комунікації, найбільша кількість респондентів проголосували за оцінку 8 – 17,6%. У діапазоні від 1 до 5 проголосувало 31,4% респондентів. З іншого боку, в діапазоні від 6 до 10 – 68,6% респондентів.
Майже всі учасники опитування – 93,5% – зазначили, що жодного разу не зверталися за допомогою до ОМС у зв’язку з пандемією.
Із загальної кількості учасників опитування лише 5,5% зверталися за такою підтримкою, з них 58,8% отримали запитувану допомогу. Із загальної кількості усіх учасників опитування 3,2% респондентів отримали підтримку від ОМС у різному форматі, переважно фінансову, медичну та моральну підтримки.
Частина учасників опитування – 36,6% – висловили свої думки щодо того, що варто змінити / покращити в підтримці жителів Хмельницької громади під час пандемії Covid-19. Отримані відповіді розподілено відповідно до категорій. Основна частина респондентів (25,1%), які вирішили поділитися своїми коментарями, вказала на потребу покращення функціонування громадського транспорту. Ще частина учасників опитування (13,2%) звернули увагу на медичне забезпечення, функціонування медичних закладів та лікування в період пандемії. Певну частину респондентів (8,8%) не влаштовує контроль за дотриманням карантину, або ж фінансова чи психологічна допомога населенню під час пандемії – таких 8,4%. Серед інших категорій змін, на які вказали респонденти, проведення вакцинації, підтримка підприємництва, інформування про пандемію, скасування карантинних обмежень.
55,2% респондентів зазначили, що їхнє економічне становище погіршилося під впливом пандемії Covid-19. Кожен третій учасник опитування (35,5%) також зазначив, що економічне становище не змінилося. Лише 1,9% респондентів вказали на покращення економічного становища. Частина респондентів – 7,4% – не змогли відповісти на це запитання.
Учасники опитування вказали на обмеження їхніх прав в деяких сферах. Що стосується сфери охорони здоров’я, то 71,0% респондентів відповіли, що їхні права в цій сфері під час карантинних обмежень на території Хмельницької громади не обмежувалися. Разом з тим, майже кожен четвертий учасник опитування (27,7%) вказав на обмеження таких прав. Серед коментарів щодо сфери охорони здоров’я зазначали в основному про неможливість потрапити на прийом до сімейного лікаря та інших фахівців, неможливість отримати другу дозу вакцинації, деякі випадки низького рівня обслуговування сімейними лікарями своїх пацієнтів, які хворі на Covid-19.
Щодо інших сфер, то 15,5% учасників опитування вказали також на певні обмеження своїх прав. Серед них респонденти найчастіше згадували такі сфери: транспорт, освіта, соціальна сфера, торгівля, а також право на вільне пересування. Нижче наведені окремі коментарі учасників щодо обмеження їхніх прав:
Загалом учасники опитування оцінили рівень безпеки під час пандемії Covid-19 в Хмельницькій громаді, як середній відповідно до запропонованої шкали, де 1 – зовсім незахищено, а 10 – максимально безпечно. Тобто 38,3% від усіх опитаних респондентів оцінили рівень власної безпеки у 5-6 балів. Зовсім незахищено та на низькому рівні безпеки почуваються 29,9% респондентів (оцінка 1-4). Учасники опитування, які відчувають вищий рівень безпеки, дещо переважають над респондентами, які почуваються недостатньо в безпеці. Тобто 32,0% учасників опитування оцінили свій рівень безпеки на як від 7 до 10 за запропонованою шкалою.
Найбільш активними учасниками опитування виявилися жінки (79,7%), які проживають в Хмельницькій міській територіальній громаді, а найбільш активною віковою аудиторією – респонденти віком від 31 до 45 років. Більшість учасників опитування мають вищу освіту (81,0%) та є найманими працівниками (67,1%).
Більшість учасників опитування (76,1%) дотримуються усіх карантинних обмежень, що спричинені пандемією Covid-19, близько половини респондентів (56,5%) підтримують обмеження, що вводяться в громаді під час спадів/зростань захворюваності. Орієнтовно кожен другий учасник опитування (53,5%) обізнаний в тому, які саме обмеження ініційовані місцевою владою.
Варто відзначити, що учасники опитування загалом позитивно оцінюють комунікацію органів місцевого самоврядування з мешканцями Хмельницької громади щодо обмежень/підтримки в період пандемії Covid-19. Так, 68,6% від кількості опитаних оцінили якість комунікації місцевої влади на 6-10 балів по шкалі від 1 до 10 (1 – низький рівень комунікації, 10 – високий рівень комунікації).
Незважаючи на те, що в кожного другого учасника опитування (55,2%) погіршилося економічне становище під впливом пандемії Covid-19, лише 5,5% респондентів зверталися до міської влади за підтримкою.
Частина респондентів (27,7%) вказали, що їхні права під час пандемії обмежувалися саме у сфері охорони здоров’я. А 15,5% учасників опитування також вказали на обмеження прав в інших сферах, серед яких найчастіше згадували можливість переміщення громадським транспортом. Саме роботу громадського транспорту в міській громаді, на думку респондентів, варто покращити, особливо на час дії карантинних обмежень.
Загалом жителі громади оцінюють рівень власної безпеки як середній або вищий середнього. Так, 70,3% респондентів оцінили свою безпеку у 5-10 балів за шкалою від 1 до 10 (1 – зовсім незахищено, 10 – максимально безпечно).
РЕКОМЕНДАЦІЇ
На основі проведеного трьохетапного дослідження визначені основні рекомендації, які допоможуть підвищити якість наявних протоколів дій та посилити спроможність місцевих органів влади у протидії пандемії Covid-19.
Рекомендації щодо змісту протоколів комісії виконавчого комітету Хмельницької міської ради з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій:
- за можливості внести в протоколи пункт про те, що всім виконавцям положень протоколу, особливо положень “заборонного” або “режимного” змістів, до початку їх виконання в найкоротший термін сформувати та узгодити план дій, який буде максимально сприяти збереженню та захисту законних прав та інтересів мешканців громади. До згаданих виконавців відносяться управління, департаменти та установи, комунальні підприємства та органи самоврядування, що діють на території громади;
- на підставі досвіду попередніх карантинних періодів та з урахуванням останніх наукових досліджень та епідеміологічних рекомендацій внести правки та оновити основні змісти протоколів “заборонного” та “режимного” характеру.
Щодо превентивної ініціативи у міжкарантинний період:
- на підставі досвіду практичного впровадження протоколів та об’єктивних оцінок наслідків їхнього впровадження та понесених громадою витрат, спираючись на доцільність та на думку експертного середовища, і з урахуванням місцевих особливостей громади, розробити та узгодити “попередні” плани дій для виконавців на випадок впровадження різних «кольорів» карантинних обмежень.
Рекомендації на основі проведених інтерв’ю та дослідження громадської думки:
- забезпечити дистанційне надання адміністративних послуг; водночас передбачити можливість отримання адміністративних послуг мешканцями, які не можуть самостійно отримати послуги через Інтернет (наприклад, через спеціальні інтерактивні бокси);
- збільшити кількість маршрутного транспорту для забезпечення безперешкодного пересування мешканців громади в період жорстких обмежень, особливо в пікові години робочих днів (07:30-09:30 та 16:30-19:00);
- проводити інформаційно-роз’яснювальну роботу з мешканцями Хмельницької громади, щодо того, які саме обмеження та підтримка ініційовані Хмельницькою міською територіальною громадою, а які органами державної влади. Необхідно роз’яснювати, хто за що відповідає, та куди звертатися в різних ситуаціях, які стосуються протидії пандемії Covіd-19;
- забезпечити спільно з Національною поліцією України контроль за дотриманням карантинних обмежень та відповідальність порушників карантинних обмежень на території Хмельницької міської територіальної громади;
- провести інформаційно-роз’яснювальну роботу з підприємцями міста щодо можливої підтримки, встановлених обмежень та їхніх прав та обов’язків під час встановлених карантинних обмежень на території Хмельницької міської територіальної громади;
- створити реабілітаційне відділення для пацієнтів, які перехворіли, але потребують відновлення після Covіd-19;
- розробити програму підтримки та забезпечення ліками і продуктами харчування літніх і самотніх людей під час пандемії Covіd-19;
- надавати більше інформації щодо поширення хвороби, заповненості лікарень, можливості вакцинації через різні канали комунікації задля охоплення різних верств населення;
- зменшити бюрократичні дії в лікарнях, контролювати якісне надання медичних послуг, розробити зрозумілий алгоритм дій для людини, яка захворіла або має симптоми хвороби, в медичних закладах міста.
Аналітичне дослідження підготовлено ГО «Хмельницька ініціатива» в рамках проєкту «Актуалізація кризових протоколів дій Хмельницької громади в умовах пандемії Covid-19» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» та ГО «Інститут миру і порозуміння».
- Частина Хмельницького тимчасово залишиться без води
- Житло, робота і психологічна підтримка – потреби жінок Хмельниччини (результати дослідження)
- У Хмельницькому покращать велоінфраструктуру
- Добудова у Хмельницькому біля ЦНТЕІ: що відомо
- У Хмельницькому змінили маршрути руху транспорту після нічного обстрілу